"FOTOFINISH" Jac. Toes

Koos:
In 1998 las ik deze hardloopthriller en vond het een tegenvallend boek. Spanning weliswaar prima opgebouwd, maar de omstandigheden te gezocht en te onwaarschijnlijk naar mijn zin. Anyway, toen Gerard voorstelde dit boek te recenseren, leek het me wel interessant om te zien of ik 13 jaar later dezelfde mening ben toegedaan. Een mens kan zich altijd vergissen. Wie weet kom ik na meer bedachtzame lezing tot een andere conclusie. Bovendien, ik wist niet meer hoe het verhaal in elkaar zat en hoe het plot was, dus dan is het geen drama een boek voor de tweede maal ter hand te nemen.
Helaas, hetzelfde gevoel bekroop me. Misschien lees ik teveel als hardloper die weet dat het tijdens drukke trimlopen of wedstrijden heel onwaarschijnlijk is dat a. je helemaal alleen buiten het zicht van anderen loopt en b. dat iemand de gelegenheid heeft dan ongezien iets onverwachts te doen, zoals je een gevaarlijk drankje toedienen of een andere kant op sturen. Fictie is prima, maar het moet wel echt lijken en geloofwaardig zijn. De beelden van het rondom Arnhem spelend verhaal zijn erg filmisch, dus ik kijk er niet van op dat deze thriller dit jaar verfilmd gaat worden. In beeld zal het verhaal vast sterker en realistischer overkomen dan in woorden.
Ik kan u nu al zeggen: de film is beter dan het boek!

Gerard:
Zoals mij wel vaker overkomt, duik ik weer een boek op in een kringloopboekenkast. En dit keer voor een spotprijs een spannend boek dat ik snel uitlees. Koos kende het zelfs al van 12 jaar geleden ! en had dus een vooruitziende blik, al moest ik zachtjes duwen voor hij het een tweede keer wilde lezen. Deze thriller zit slim in elkaar omdat schrijver Jac.Toes heel trendy de toon zet met een hardloopwedstrijd voor bedrijventeams. Vervolgens volgt het relaas van hoofdrolspeler Stan in een kwartet loopraces actief van Noord, Oost, Zuid naar West. En dan ook nog gelopen van de winter tot en met de zomer: Midwintercross bij -13?, Stratenloop + 6?, Nachtloop +13? en een Bosloop +22?. Leuk bedacht omdat 3 van de 4 wedstrijden ook nog door aardig wat AV-triathlonners zouden kunnen worden gelopen met afstanden van 11, 17 en 12 km. Je kunt je als het ware even ooggetuige wanen. Het einde is wel apart in elkaar geknutseld maar in het hele boek zitten veel herkenbare mensen met hun dito lastige karaktertrekjes. Toes vergroot die trekjes behoorlijk uit en grijpt de lezer met zijn fantasie toch wel even bij de keel.
Het boek is al aan zijn 4e versie en zijn 13e druk gekomen, maar dat is niet zo gek, want Jac won er de Gouden Strop mee. Nieuws is dat het boek ook als 4-delige regiothriller (Gelderland) is of wordt verfilmd. Deze thriller waarin de Gelderse natuur, sport en rechtspraak in vier seizoenen passeren, zal dit najaar o.a. te zien zijn op TV Gelderland.
Ik heb Toes half april gevraagd of er nog 'hardlopers' voor de filmset nodig zijn en of hij ons een stapeltje presentexemplaren van het boek wil sturen. Tot nog toe heb ik geen reactie van hem ontvangen, misschien zit hij al met zijn hoofd in de 'wolken' met zijn filmrollen. Koos en ik wachten thrillend op een reactie.
En heel praktisch: fotofinish past in ieder geval in elk vakantiekoffertje en het is weer eens een heel ander (hard)loopboek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten