"ZAK" Raymond de Vries

Deze maand buigen de loopboek-recensenten Gerard Beijen en Koos Rademaker zich over een boek dat werd voorgesteld door clubgenoot Gerard Smink. Hij voegde daar - samengevat - aan toe: “ Vorig jaar werd ik in het TV programma DWDD getroffen door een bizar levensverhaal van Raymond de Vries, ex-NK hoogspringer. Is de atletiekwereld ook corrupt? Een “Occupy” signaal: veel geld lokt blijkbaar uit tot hebzucht en egoïsme”.

Gerard
Dit keer iets heel anders. Een sportboek met een ‘boodschap’. Hoe een voormalig hordenatleet en hoogspringer op 56-jarige leeftijd ontboezemingen doet over de verziekte topsportwereld zoals hij die van binnenuit zelf beleeft. Een boek waar Sinterklaas vast van gruwelt en ook de Kerstgedachte vind je er niet in terug.
Hoewel de cover over het boek aangeeft dat het af en toe een hilarisch boek is en ontroerend, diep doorleefd, vind ik het een ‘plat’ boek zonder diepgang. In twee inleidende zinnen zegt de schrijver: “93,5% van dit verhaal is waar gebeurd. De rest (13 van de 204 blz. dus) is precies zoals ik het me herinner”. Het boek liet na lezing een rare smaak in mijn mond achter. Grootspraak, goedkope liefde, afpersing, pakken bankbiljetten, vooral hardlopers en trainers met bekende namen meestal met dopinglucht tuimelen in het boek over elkaar heen. De schrijver beschrijft zichzelf als een op hol geslagen figuur die dwaalt in een topsportwereld van macht en geld. In De Wereld Draait Door noemt van Nieuwkerk na een interview met de Vries in maart 2009 ‘Zak ‘een ontzettend goed boek, leerzaam, een schelmenroman. Behoorlijk overdreven kwalificaties in het bijzijn van Kelder die als side-kick meezwijmelde. Na zijn sportieve periode met goede prestaties als hoogspringer (Nederlands kampioen in 1977) levert zijn manier van zaken doen met hardloopatleten de Vries in 1993 een schorsing op van de IAAF ( Internationale Associatie van Atletiek Federaties). De Vries krabbelt een paar jaar later weer op en verschijnt als zakenman in de golfsport en telecomwereld. “De principiële vraag van de tipgever van dit boek Gerard Smink “wat zou ik doen in zo’n situatie ?” beantwoord ik tot slot toch maar simpel: 1. Ik vermoed dat ik niet meer in zo’n bizarre situatie terecht kom. 2. Wat zou ik anders hebben gedaan? Niet zo, maar dat zeg ik natuurlijk met de kennis van nu. De Vries sprong in ieder geval zo hoog dat ie de vaste grond jarenlang kwijt was. Laten wij maar contact met de aarde houden en alles wat daar op is.

Koos
Raymond beschrijft wat hij als internationaal atletenmanager heeft meegemaakt en heeft de Belgische uitgeverij “NoMonkeyBooks” bereid gevonden zijn ego-document op de markt te brengen. De titel slaat op hem, de hoofdpersoon, en die omschrijving is nog vrij gematigd, want hij begaat naast zijn behoorlijke vakkennis en kunde jaar in jaar uit de ene stommiteit na de andere, vooral in de relationele sfeer. Hoogspringers zijn altijd al aparte figuren in de atletiekwereld, eenlingen, en wat dat betreft past hij in een traditie.
Ik begrijp dat aan een rondtrekkend circus van jonge topsprinters in dure hotels, veel contant geld en hoge testosteron spiegels toe- en misstanden onlosmakelijk verbonden zijn. Maar dat het zo bont zou kunnen zijn had ik niet vermoed. Topsport waar veel geld in om gaat heeft duidelijk zijn schaduwkanten. En als je denkt dat het wel niet waar zal zijn komen diverse bekende namen als Jos Hermens, Ria Stalman, Merlene Ottey, Keniaanse Olympische lopers en vele andere topatleten in beeld. Dat zijn hier geen romanfiguren, dus dat verhoogt het echtheidsgehalte in aanzienlijke mate.
Ondanks de twijfel of het wel helemaal zo gebeurd kan zijn leest het als de Privé: het gaat misschien nergens over, maar je wilt het wel weten. Het is een boeiend rollercoasterboek, waarbij je van de ene in de andere verbazing valt. Over een regelneef met sterke en heel zwakke kanten, in een atletiekwereld die er op TV en in het stadion volslagen anders uitziet. Dus heeft u een topsportcarrière in gedachten, dan is dit ongewone boek over zakken en zaken beslist verplichte literatuur. Ik heb tijdig gewaarschuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten