"RAADGEVER LOOPTRAINING, 77 FEITEN DIE ELKE HARDLOPER MOET KENNEN" Matthis Marquardt

Gerard:
De schrijver moet erg veel kwijt in de titel van zijn 'loop-encyclopedie' want onder die eerste koppen staat ook nog 'Van uitrusting tot looptechniek: de nieuwste bevindingen en typische misvattingen'. Maar dat past wel bij de 'gründliche' stijl van deze hardloop-doktor (Matthias Marquardt) uit Duitsland, die met zijn firma 'Natural Running' ook loopseminaries geeft. Bijna lijkt het op 'loopseminaries heeft', maar de doktor beperkt zijn doelgroep niet alleen tot religieuzen.
En wat ik al denk, klopt. Het getal 77 is niet zomaar bedacht. In een uitleg over numerologie staat dat 77 de trilling heeft van de hemel. Het getal nodigt je uit om met je hogere zelf in de zevende hemel te leven en nog meer moois. Kortom 77 feiten zullen je heel lichtvoetig maken! Maar pas dan wel op voor een harde landing.
Maar nu terug naar het boek zelf. Het lijken op het eerste gezicht wel heel veel feiten. En het woord feiten alleen al geeft………….zekerheid en vertrouwen! Feit is dat ik mijn licht geblesseerde knie als uitgangspunt neem en achterin het register van dit boek begin. Bij Knieproblemen. Ik word door dr. Matthias naar feit 20 gedirigeerd: 'lopen is niet schadelijk voor de gewrichten!' Een hele geruststelling, al vermoedde ik dat al wel. In plaats van in de schoenen zitten de wortels van het kwaad volgens de doktor bij de looptechniek en de inhoud van de training. Schrijft Ton Duits (onze bijzondere blessurehersteltrainer) mee aan dit werk van Matthias? Ton zegt tegen mij op zijn training hetzelfde! Van feit 20 word ik naar feiten 21-29 verwezen. Zonder dat ik het merk zit ik in het hoofdstuk Looptechniek. Nog 1 geruststellend feit, nr. 21 'de landing veroorzaakt geen gevaarlijke schokkrachten'. Wel moet mijn spiersysteem op het moment van de landingsfase goed gespannen zijn. Ben ik nu klaar met mijn knie? Nee, Matthias heeft ook nog Kniebandages, Knieklachten, Kniebuiging en Knieheffing in de aanbieding. Ik krijg nu door dat elk feit in het boek weer verwijst naar een ander feit. Maar als die verwijzingen niet kloppen en bij feit 72 is dat zo, wordt het wel lastig lezen. Het boek ziet er 'gelikt' uit met de gekleurde hoofdstukken - over echte lopers- van start gaan- looptechniek-training-schoenen-voeding-marathon en gezondheid. En schakel tussen al die loopwijsheden is de jonge dr. Matthias zelf , die je als fotomodel tussen zijn schrijfsels ziet rennen, glimlachen en stoer ziet doen. Hij is bepaald niet bescheiden en dat zou hij zeker moeten zijn, want veel van zijn wijsheden zijn bijv. bij onze club al tientallen jaren bekend. En worden ook overtuigend uitgedragen, niet waar Ton en al die andere AV Triathlon-trainers?
Tot slot geef ik mijn overbuurman Jappe het boek ter lezing om na te gaan wat een druk bezette 'alleenloper' er van vindt. Hij sprak ooit de historische woorden 'verkoop je er ook tijd bij?' toen ik hem een boek te koop aanbood! Hij heeft het boek vliegend van Parijs naar Amsterdam gelezen. Het leest lekker vlot en hij kan een aantal van zijn vragen over lopen makkelijk terug vinden. Hij vindt de antwoorden duidelijk en aantrekkelijk geformuleerd. Zoals bijv. feit 10 'beter onregelmatig dan helemaal niet trainen' of feit 18 'over trainingsschema's'. Soms past Matthias volgens hem wel wat 'tegeltjeswijsheid' toe omdat onderbouwing van zijn uitspraken ontbreekt. Het is wel een boek dat in 'uurtje' uit is en of je het daarna weer inkijkt is de vraag, merkt hij ten slotte op.
Misschien een idee om dit boek in een eigen AV-bieb onder te brengen.

Koos:
De 77 stellingen van M. zijn hapklare brokken voor de loper die wel eens wil weten of iets waar of onwaar is. Door deze invalshoek pak je m.i. bij vragen dit boek sneller af en toe ter hand, want je komt meteen in dat kennisgebied en leert de voors en tegens van een bepaald idee. Het leest meer als een leesboek dan een leerboek. M. is gewend te schrijven, hij is maandelijks aan het woord in de Duitse Runner's World en heeft meerdere boeken op zijn naam staan. Hij schrijft vlot, zonder jargon en leuk prikkelend. Hij mag Dr. voor zijn naam zetten, dus wat hij zegt heet wetenschappelijk verantwoord. Maar de ex-triatleet is ook praktijkman en dat merk je continue.
De aanpak van dit boek is vernieuwend. En de vertaling uitstekend. Ik pakte het boek ter hand met het idee oude wijn in nieuwe zakken aan te treffen, maar de wijn smaakte zo goed dat ik bleef doorlezen. Je hoeft je niet door een rijstebrij van teksten te worstelen, waarna je ondergesneeuwd raakt door allerlei wetenswaardigheden. Dr. M. komt meteen ter zake. Stelt bijvoorbeeld "U hoeft voor een marathon geen 35 km te trainen" en legt dan uit waarom (niet). Misvattingen worden direct aan de kaak gesteld. Ook rustig nietsontziend richting schoenindustrie, want hij veegt de vloer aan met anti-pronatieschoenen. "Pronatie is normaal, laat u niets wijsmaken!". Hè hè, hoort u het ook eens van een ander.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten